Tretti

>Tretti

Tretti

Tretti

Tretti er et e-handelsselskap som har solgt hvitevarer på nettet i 13 år. De er hovedsakelig aktiv på det svenske markedet, men har også utvidet seg rundt om i Norden. Virksomheten har derfor en stor mengde leverandører fra flere ulike land som selger sine produkter på Trettis hjemmeside. Siden starten med Pagero i 2016 har Tretti effektivisert sin innkommende e-fakturaflyt og fått flere av sine leverandører til å gå over til e-faktura ved hjelp av Pageros aktiveringsprosjekt.

E-faktura for å effektivisere

«Vi er en gruppe innkjøpere som både jobber med å starte nye samarbeid og som også tar vare på våre nåværende leverandører”, forteller Björn Fant, Head of Development på Tretti/Whiteaway. ”Vi har deretter en økonomiavdeling som sørger for at alle innkjøp matches mot våre fakturaer. Vi har en ganske stor flyt av fakturaer som kommer inn fra flere forskjellige bedrifter. De er ulike både i størrelse og er basert i ulike land.»

«Før vi begynte samarbeidet med Pagero hadde vi en løsning som var veldig manuell. Det innebar fakturascanning og noen innkommende PDF-fakturaer. Men det var ganske mye manuelt arbeid og vi følte at det kunne effektiviseres, i tillegg til at det heller ikke er en feilfri prosess å få inn fakturaer på den måten. Det blir både manuelle feil fra den som scanner, men scanneren kan også tolke tallene feil. Derfor så vi et behov av å bytte til en EDI-løsning i stedet. Vår scanningsleverandør hadde en EDI-løsning som de ville at vi skulle prøve, men ettersom det ikke var deres primærområde, så fungerte det ikke helt. Vi avbrøt prosjektet og deretter begynte jeg å se etter andre alternativ. Det var da vi kom i kontakt med Pagero.»

«Underveis i prosjektet var det Pagero som tok seg av nesten alt, fra å sende brev til leverandører til å ta hånd om supporten av alle tekniske detaljer.»

Implementering med leverandørsaktivering

Etter å ha besøkt et av Pageros seminar, gikk Tretti over til Pageros e-fakturaløsning. «I forbindelse med implementeringsprosessen gjennomførte vi et leverandørsaktiveringsprosjekt sammen med Pagero for å få så mange av våre leverandører som mulig til å begynne å sende e-faktura. Underveis i prosjektet var det Pagero som tok seg av nesten alt, fra å sende brev til leverandører til å ta hånd om supporten av alle tekniske detaljer. Det syntes jeg fungerte veldig bra. Vi fikk også en bra oppfølging av hvilke leverandører som ble med ut i fra en rapport som vi fikk med jevne mellomrom. I rapporten stod det blant annet hvilke kunder som hadde påbegynt sin implementering, men som ikke var helt ferdige. Det var veldig befriende å følge prosjektet på den måten.»

«Responsen fra leverandørene har vært litt blandet. Det er mange som har blitt med og de har ikke hatt noen problem med Pagero. Noen andre har derimot vært litt uforstående til hvorfor Pagero kontakter de og ikke Tretti, men når vi deretter har tatt kontakt med de og pratet videre, så har det aldri vært noen problem. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mange som ble med, men vi hadde en liste på 70 leverandører der vi minst har fått med oss halvparten, noe vi synes er bra.»

Kobling til utenlandske leverandører

«De fleste av våre utenlandske leverandører har noen form for skandinavisk kontor som vi som regel kjøper fra. På den måten er det en relativt smertefri prosess å ta imot e-faktura fra utenlandske leverandører. Dessuten benytter de seg av noen av de mer vanlige EDI-formatene som finnes som deretter konverteres til et format før det leveres til oss. Det har egentlig ikke vært noen forskjell på svenske eller andre selskap fra Skandinavia, noe som er lettvint.»

«Den største fordelen med å bruke Pageros tjenester er at vi nå kan tilby alle ulike fakturaformat samtidig som vi bare får ett som vi behøver for å integrere mot vårt virksomhetssystem.»

Endring av økonomisystem

«Vi ble kjøpt opp i fjor og nå har vi flyttet til et annet konsern der regnskapene for alle datterselskaper er samlet på samme sted. Vi har dessuten flyttet flyten fra vårt økonomisystem til å i stedet inngå i deres. Jobben med å få alt til å fungere med Pagero gikk veldig bra.»

Fordeler med Pagero

«Den største fordelen med å bruke Pageros tjenester er at vi gjennom Pagero Online kan ta imot ulike fakturaformat som blir omgjort til det formatet som vi trenger for å integrere det mot vårt virksomhetssystem. Vi har spart tid på å ikke behøve å bry oss om masse ulike EDI-format. Vi har også spart mye tid på fakturasvanning og den manuelle prosessen. Det er en mer automatisert flyt og det blir dessuten enda mer automatisert i det nye virksomhetssystemet der de har andre regler for hvordan EDI skal håndteres. Vi hadde allikevel en ganske restriktiv policy på Tretti tidligere der vi har godkjent veldig mye manuelt. Nå matcher alt og løser seg av seg selv.»

«Vi hadde bra kontakt med de ulike avdelingene på Pagero, spesielt vår prosjektleder under leverandørsaktiveringen. Jeg synes at hele prosjektet ble håndtert veldig profesjonelt. Det krevdes ikke noe manuelt arbeid, alt var gikk veldig mye av seg selv og Pagero var enkle å jobbe med, noe som var veldig deilig. Det var ikke mye som jeg trengte å gjøre for at prosjektet skulle fungere. Jeg anbefaler Pagero som tjenesteleverandør», avslutter Björn Fant.

tretti secondary

Om Tretti

Tretti.se selger hvitevarer og husholdningsapparater, hovedsakelig via internett. Takket være att de selger sine produkter via en webbutikk, kan Tretti holde lavere priser enn i vanlige butikker. Gjennom godt etablerte samarbeid med leverandører, kan Tretti tilby et sortiment med cirka 9000 produkter fra kjente varemerker, som kan leveres til hele landet.

2017-09-08T13:11:59+00:00 4 May 2017|Ukategorisert|